lördag 27 juli 2013

Inte riktigt som planerat

Det blir inte riktigt som planerat här nu.
Hela den här veckan har det varit Jakobs Dagar i Jakobstad. Åtminstone ett besök dit brukar vara obligatoriskt - Gammaldagstorget.
Men inte i år. Jag har lyckats dra på mig en riktigt ordentlig förkylning, ni vet en sån där som bara karlar får.
Tanken på att då åka in till stan, vandra omkring där i 30 graders värme - njaa..
Så vi lät bli att åka.

Istället har vi stökat på i köket.
Kokat havtornsmarmelad på x antal år gamla bär.
Filéat och fryst in fisk.
Rört ihop svartvinbärssorbet.
Rensat och kokat hallonsylt.
"Vi borde få pris i huslighet", var Bennys kommentar. 

Jag är ingen bärplockare. Jag önskar verkligen jag skulle vara det. Och har planer på att bli. Men som sagt, ännu tycker jag inte det är speciellt roligt.
Förutom hallon i år. Det finns ju MASSOR!
Jag var ut en stund med pappa igår, han var snäll och hade sökt upp ett bra hallonställe åt oss på förhand.



Fem liter till blev det senare på kvällen, bara för att det var så roligt.
Nu hoppas jag bara på att hinna (eller egentligen komma mig) iväg ännu en sväng, så att jag skulle få koka lite saft också. Hallonsaft - det om nåt skulle kännas lyxigt i vinter!


Igår kväll var det också dags för en premiär för lilleman - fotbollsträning!
Med bollen under armen, drickflaskan i handen och morbrors gamla (alldeles för stora) fotbollsskor på fötterna var han mer än redo när det var dags att åka iväg!


Inga kommentarer: