onsdag 26 juni 2013

Hönseriet

Det började redan innan Melker och jag flyttat hit.
Fem hönor och en tupp flyttade in.
De gick mestadels omkring på gården och njöt av livet, värpte ett ägg här och ett där.

Det gick ett par år och förra sommaren var det dags att utvidga farmen lite.

Vi åkte iväg för att hämta ett par vaktelhöns.
Hem kom vi med fem vaktlar, två Brahma-höns och en gås.
Och så var vi igång!

Det har blivit en rolig grej det här med fåglar, de flesta av dem är riktiga personligheter!
Min pappa (som är Uppfinnarjocken nummer 1) har fixat ihop Herr Kläck åt oss - en kläckningsmaskin där vi fått fram både Brahmahöns, vanliga vithöns, vaktlar och nu senast gåsar.

Nummer 1 på bilden är knappt två dygn gammal, nummer 2 några timmar.



Vaktlarna och hönsen har vi för äggens skull.



Just nu känns det lite jobbigt att tänka sig, men dedär små gåsarna - de har vi för köttets skull.
Jag ska försöka tuffa till mig till hösten, så att tanken på att äta de egna djuren inte är så skrämmande, jag lovar.

1 kommentar:

Pia sa...

..å nu först hitta ja hit... :)