lördag 7 december 2013

s j ä t t e & s j u n d e

 ... & dagen avslutades med att jag beställde hem en klänning inför julfirandet.
För det här med firande, det var roligt!

Igår höll jag mig sysselsatt i köket hela dagen. Iklädd den bästa av arbetsutstyrslar - pyjamas!




Benny han tog hand om städningen av hela huset!
Det här med att korta av gardinerna, det ville han inte befatta sig med. Så istället plockade han fram symaskinen åt mig och vips var det fixat.



Lördag morgon var det tyst i alla rum ännu när klockan var halv 9. Det tror jag aldrig har hänt tidigare!
Med nya krafter tog vi itu med dukningen och de sista förberedelserna.

Eftersom det i storfamiljen (säkert i de flesta familjer) finns en del allergier, brukar jag försöka underlätta med såna här lappar bredvid kakfaten. Eftersom jag plockar recepten både härifrån och därifrån kommer jag aldrig annars ihåg vad jag använt för ingredienser. Men såhär blir det lättare!



Som jag nämnde tidigare (http://www.hopottajat.fi/lastenjuhlajuomat/) hade jag fått hem några flaskor barnbubbel. 
Två flaskor öppnade vi idag: en med smak av persika, en annan med vindruva.
15 glas på brickan. Och jag vågar nästan säga att alla tyckte om vad de testade!



Både de yngre..




... och de äldre. Vissa t.o.m. med dubbel uppsätttning glas, som ni ser!


4-åringen var den enda som inte gillade; "det smakar limsa" var kommentaren.
Men resten av oss tyckte om det.
Får man mera? hörde jag från ett par håll.
Inte så mycket kolsyra som i vanlig läsk, vilket är bra.
Smaken ganska lik vuxenbubbel, faktiskt.

Jag kan mycket bra tänka mig att handla hem en sån flaska när det blir festligheter här nångång!


Nu återstår tomma fat och påsar och popcornsrester.


1 kommentar:

Greta sa...

Sikken fest alltså! Tycker skålaren ser i kors redan från början på festen.... Tack till er alla 4 <3 <3 <3 <3