onsdag 20 november 2013

Nu mår jag bättre

Nu mår jag bättre - vägar ut ur depressioner och livskriser.
Så heter en bok jag hittade i hyllan vid bibban för nån vecka sen.
En riktigt nyutkommen bok verkar det vara.
Om du alls känner igen dig i titeln tycker jag du ska ta och låna hem boken från din bibba.
Personliga berättelser varvat med intervjuer med olika experter, i en bra blandning.


Cissi Elwin Frenkel är en av dem som berättar sin historia.
Här ett litet utdrag, som jag kunde ha skrivit själv (om jag kunde skriva detvillsäga):

- Idag har jag hittat en balans. Jag trivs enormt bra på mitt nya jobb, men inser att jag inte kan rusa på på samma sätt som tidigare. Jag blir lättare stressad, och då blir det stopp i huvudet, då måste jag gå ut och göra något annat ett tag. Jag kan inte gå över gränsen längre.
- Jag har också blivit allvarligare. Mer självständig. Och hårdare. Jag har alltid tänkt att kriser gör människor vackrare. Men jag har blivit mer egoist och något mindre empatisk. Jag accepterar inte att bli trampad på. Och jag har inte lika stort behov av att andra ska förstå varför jag gör som jag gör.
- Samtidigt har jag ju blivit mer lyhörd för mig själv. Och jag blir lite hög av att känna att jag har lust och energi igen. Det tog lång tid, men nu känner jag igen mig själv och söker verkligen upp det jag behöver och längtar efter. Jag har stort behov av att bara ligga i soffan och stirra i taket. Smälta saker. Och att dra mig undan. Genom att ta en promenad. Eller bara sitta kvar i bilen en stund.


Mycket igenkänning här. För min del betyder det till exempel att jag så gott som varje kväll kryper till sängs när barnen gör det. Och ligger och läser böcker, bläddrar i tidningar. Njuter av lugnet och ensamheten.
Och så har jag blivit så mycket bättre på att unna mig saker. Idag blev det sovmorgon till klockan 9. En helt vanlig onsdag. Because I'm worth it!

2 kommentarer:

Jenny-Höga Kustenliv sa...

TACK! Den boken ska jag läsa!

Unknown sa...

Tack för din peppande kommentar hos mig i dag. Jag tror jag ska göra som havet....
Kram